Monday

peristiwa kat kedai makan

tengah hari ni cuace baik skali.. kucing mengiaw ngiaw. mintak makanan kot. akupun tak pasti. aku tanye, kucing tu tak nak jawab. setelah sepagi aku ngadap komputer buat report yang perlu disiapkan, (sambil tu layan pesbuk) perut aku pun dah mule menyanyi lagu berentak balada, tu tande nk kene isi..

aku pun minimize sume keje keje aku termasuk pesbuk dan terus tinggalkan komputer untuk pergi ke kedai mkn. turun je dari tangga opis, rase cam nk masuk opis balik. sebab panas. aku plak xleh kene panas, nanti hitam.

disebabkan perutku menyanyi tak henti henti, aku pun pakselah diri aku ni untuk keluar jgak. tak ambil mase lame, terus masuk kerete. 

waaa, panas oo kt dalam kerete. rase cam dalam microwave. almaklumlah, park kat tengah panas. sape suruh. padan muke aku. aku hidupkan enjin kerete pak mertua aku tu. senang je hidup. terus meluncur laju g kedai makan.

sampainye aku kt kedai mkn, terus aku order air, dan ambil nasik serta lauk tak lupe nagn keli goreng. sedap oo... memandangkan kt kedai tu ramai orang, aku pun terpakse r share meja ngan beberape orang awek dan balak. ni mesti keje kt hks ni. sebab diorang pakai uniform pasaraya hks,. pandaikan aku agak. hehe..


dengan slumber aku cakap, "tumpang duduk sini bleh? penuh r kt meja lain". belum sempat diorang jawab, dengan muke tak salah, aku duduk kat meja td. tapi atas kerusi taw.

si minah kt depan aku tu, asyik dok pandang pandang je kat aku.. aku  tau r aku ni hensem. ni mesti nk mintak no tepon aku ni.. malu lah tu. kalau nk, ckp jelah. jgn malu malu. hehe..

oleh sebab aku sekarang ni dalam keadaan lapar, aku tak pedulikpun kat diorang. aku mkn je nasik yang aku ambil tadi. tp,  aku control r sikit gaye makan. maklum r, ngadap anak dare.

tengah syok menikmati makanan kat depan aku ni, tetibe je aku tersedak. alamak, air plak x sampai lg. hadoi.. dah puas mintak, last last aku mintak air suam dulu.. awek kat depan aku ni, dah tahan gelak dah nampak.. tp aku cam biase r, buat buat macho je lah. malu gak aku kejap. 

habis je mkn, cam biase r beb. basuh tangan dulu. pastu lap dengan tisu. duduk kejap kat kerusi tadi. ingat nk bayar terus, air plak baru sampai. 

oleh kerane tak nak membazir dan tak nak ikut perangai setan (ustaz kt sekolah aku cakap) aku minum r jgak. tp tak habispun. sebab dah full. 

habis je minum, aku panggil akak kedai tu, 

"kak, kire kak" dengan nada agak kuat r jgak.

akak tu pun datang dan ckap "5ringgit 70posen dik". 

biase r kan, lepas kire, mesti nk bayar. aku selup poket seluar aku nk ambil dompet.

ALAMAK!!!!!!

Sial!!! dompet aku takde dalam poket.. duitpun 1sen takde dalam poket. aku senyap r sekejap.. 

ape aku nk cakap ni..... awek tadi dah pandang aku.. akupun teringat r, tadi aku fotostat ic aku. dompet aku letak dalam laci meja aku..

hadoi.. malu aku...

takkan lah aku nak berhutang.. pakai punye r smart.. kemeja, slack, kasut berkilat. tapi makan takde duit. malu ooo..

ngan akak kedai ag, awek hks tu lg.. mane aku nk sorok muke aku ni..

puas aku fikir sampai akak yang datang nk ambil duit ngan aku pn dah lenguh berdiri..

dengan slumber aku ckp, "DOMPET SAYA TERTINGGAL KAT OPIS R KAK. NANTI SAYA DATANG BAYAR EA". 

awek kt meje tu dah gelak da.. aku rase cam die gelak kt aku.. tp, aku buat derk jew..

dengan muke slumber, aku blah gtu jer. 10 minit kemudian. aku sampai balik kat kedai tu dan bayar..  tp, awek td dah blah dah. 

k r ye. lain kali aku story plak. aku nk sambung buat report aku dulu.. banyak lg yang tak siap..

4 comments:

  1. hahaa~~
    lagu lapar memang kekadang
    melalaikan untuk check dompet...hehee

    ReplyDelete
  2. tu r pasai.. malu siot. huhu

    ReplyDelete
  3. wakakakkaaaaa!!!! lawak aarr!

    ReplyDelete
  4. hahaha.berat la lagu ni.hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...