Monday

bersama pakar anda

Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam satu malaysia.

Berjumpa kembali kita dalam rancangan yang diminati ramai ni.. (betul ke ada yang minat) Rancangan ape? Rancangan bersama pakar anda..

bersama saya pakar psikologi anda dr matton dalam rancangan bersama pakar anda.. (mata sambil tgk kamera dan duduk ats kerusi yang sgt empuk). jangan tukar siaran televisyen anda (jari telunjuk digerak kiri dan kanan). kita bersama selama 30 minit.. berapa lame? 30 minit.. tak lame kn...

tajuk perbincangan kita kali ini adalah masalah tekanan di tempat kerja.. memandangkan ramai rakyat malaysia ni yang bekerja dari duduk saje, kalau kite dok saje, camne kite nk mkn ea.. dari mane nk dapat duit. oleh sebab itu, hari ni kita bincang  kita bincangkan masalah tekanan di tempat kerja..

dalam zaman sekarang ni, pekerja kini semakain tertekan. dan ini akan menyebabkan pekerja terdorong menjadi kerisauan, kemurungan dan jugak boleh bertindak membunuh diri (seolah membisik). ini disebabkan oleh tekanan di tempat kerja pada hari ini lebih membebankan daripada semasa zaman batu dulu.

kenapa tekanan boleh berlaku?

satu soalan yang bagus oleh peminat setia kita.. terima kasih..

tekanan berlaku sisebabkan seseorang individu itu mengalami tuntutan psikologi yang tinggi. omputeh cakap high psychological demand.. kawalan kerja yang rendah dalam bahasa inggerisnya disebut low job control dan jugak sokongan sosial daripada rakan sebaya dan penyelia yang disebut dalam bahasa inggerisnya ialah low social support from peers and supervisor. ( sambil memandang lamera dengan muke yang agak serius). tekanan akan terjadi kerana apa yang disbut saya sebagai pakar psikologi anda tadi berlaku dalam masa yang panjang (sambil mendepakan tangan)

kalau ikutkan tekanan kerja, memang dimane2 tempat kerja sekalipun akan ada tekanan.. sy sebagai pakar psikologi sekalipun tak boleh lari dari tekanan kerja.. apa lagi anda (jari telunjuk menunjukkan ke arah kamera.

lepas kite bercerita panjang td, kali ini doktor nk bagi sikit tip untuk semua peminat doktor.

semua sediakan pen dan kertas.. doktor akan bagi tip ni..

semua doktor nk kongsi dengan semua peminat dotor, 7 (sambil jari menunjukkan angka 7 kearah kamera) tip dengan semua peminat peminat setia doktor.

tip yang pertama. (memandang tepat ke arah kamera)
BERSIKAP REALISTIK DI TEMPAT KERJA
kite kene akui kekuatan dan jugak kelemahan dalam diri kite. sebab kite ni manusia biase.. mesti ad lebih dan ada kurang. betul tak semua? selain tu, kite kene bersikap positif semasa melakukan tugas... kite mesti buat yang terbaik dalam kerja kite.. macam doktor, doktor buat yang terbaik untuk doktor dan jugak peminat. kite mesti rase seronok dalam membuat kerja.. jangan buat kerja dalam keterpaksaan.

laju sgt ke ape yang doktor cakap? ad sesiapa yang tak sempat salin?

tip yang kedua plak.
RANCANG KERJA.
kite mesti kendali mase dengan bijak.. baru senang nak buat kerja. kite kene buat kerja yang lebih penting dulu. baru buat kerja yang tak berapa nk penting.. ni tidak, doktor perhatikan, kerja yang penting tolak tepi dulu.. ape yang dibuatnya, keje yang tak berfaedah. layan facebook. kerja tergendala. bila bos tanye, baru kelam kabut nak buat. jangan tertangguh.. buat kerja dulu. baru boleh layan facebook ke, my space ke. sekarang ni yang terbaru, drbuku. elak bawak kerja balik rumah.. sebab kat rumah, kite nk layan suami lagi, nk layan anak lagi.. kalau kite asyik buat kerja, boleh gaduh ngan suami nanti.. tekanan kerja dah takde. tggl lagi tekanan rumah tangga.. jangan buat cegitu taw. tak elok. (jari telunjuk di gerakkan kanan dan kiri ke arah kamera) agih kerja dengan betul. biar adil. jagan sebab engkau orang baru, aku orang lame, aku tak payah buat kerja.. aku layan facebook. engkau buat kerja. jangan..

TINGKATKAN KEMAHIRAN SELESAIKAN MASALAH.
kite kene tengok dulu masalah. baru rancang jalan penyelesaiannya. jangan pulak, masalah tak tahu punca, pandai pandai dah bertindak. tu bukan selesaikan masalah. tapi tu, tambah masalah. kite kene bijak. kite senaraikan dulu masalah mengikut keutamaan serta cara penyelesaiannya. baru bertindak. tapi, kita kene buat penyelesaian dengan bijak.. jangan pulak rase susah sikit, kite biar.. kadang2 kadang, kite sorokkan pulak. tak boleh ye buat cegitu. tak elok. nanti bertambah pulak masalah.. nanti ramai pulak yang mati bunuh diri.

ada yang tak sempat nak salin ke? ni pun masalah.. masalah lambat menulis.. takpe, kalau tak sempat, nanti salin dengan rakan sebelah yer.

tip yang keempat.
MEMPUNYAI SIKAP YANG BETUL TERHADAP PERUBAHAN DALAM KERJA
disini kite kene berfikiran terbuka, bertolak ansur, dan realistik dalam segala perubahan yang berlaku.. jangan pulak tak boleh terima ape yang berubah.. tu tak elok. tapi.. ada tapi pulak.. kite kene rancangkan perubahan secara teratur.. jabu boleh buat perubahan.. baru tak jadi kelam kabut.

AMALKAN KOMUNIKASI BERKESAN.
amalkan sikap tegas.. orang putih cakap assertive. bukan garang macam singa.. barulah orang akan hormat dan bukannya takut tak kite.. kalau kite ada pendapat, kite kene luahkan pendapat kite dengan sopan dan jelas. jangan pulak nk luahkan pendapat macam nk ajak bertumbuk.. kalau saya jd boss, memang saya pecat je pekerja cegini. kalau orang ad pandangan, kite jugak kene hormat kat pandangan die.. kalau tak sesuai, kite kene bagitahu, kenapa tak sesuai.. jangan pulak, tak sesuai.. sebabye tak tahu..

yang keenam pulak
TINGKATKAN SOKONGAN SOSIAL
wujudkan ikatan persahabatansesama rakan sekerja.. takse nk gaduh gaduh. sebab malaysia ni kecik jer. kalau semua gaduh, sape nk jage negara kite ni.. catat name name pegawai atau rakan sejatan yang boleh bantu kite dalam menyelesaikan masalah.. tapi kite kene tahu plak ape kelebihan diorang.. tapi jangan pulak ko senaraikan name tukang cuci plak.. berkongsi masalah.. ni yang penting.. ada orng tu, malu nk kongsi masalah. tapi jangan semua orng pulak ko ceritakan masalah ko.. kene r kongsi dengan orang orang yang boleh dipercayai macam pakar matton ko ni.. ( sambil gelak ke arah kamera)

tip yang terakhir..
AMALKAN GAYA HIDUP SIHAT.
kite kene luangkan masa untuk beriadah.. ambil cuti.. syarikat bagi cuti. ambil cuti. pergi bercuti. tidur biar cukup. baru mate tu tak ngantuk dalam mase bekerja. bersenam selalu.. gunakan tangga.. tu care  mudah..jangan selalu gune lift. adakan aktiviti atau hobi.. jauhi rokok, arak serta dadah..


ni doktor nak bagi tip mudah ni dengan ketawa..
ketawa sebanyak 100 kali dalam tempoh 24 jam, mempunyai manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam  10 minit..
jadi, tunggu apelagi.. ketawa lah.. (ketawa sambil pandang kamera)

kite jumpe lagi di masa akan datang dalam rancangan bersama pakar anda.  assalmualaikum..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...