Wednesday

pakar matematik

assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pelajar pelajar yang dihormati sekalian..

saya matton iaitu pakar dalam mata pelajaran matematik selaku tenaga pengajar korang semua..

hari ni saya malas nk cakap panjang.. korang sume ambil buku rujukan yang saya dah bagi tadi, selak bab 174, mukasurat 181. hari ni kite nak belajar 9 X dengan 2. dah selak sume murid?.. bagus,..

9 X 2 = berape murid murid? 18? ye pandai..

tp, kalau 999999999 X 2 = berape murid?

lambat..

hari ni saya sebagai pakar matematik, saya rase dah jadi tanggung jawab saya untuk memberi tip dan tunjukkan care mudah untuk selesaikan soalan soalan yang susah dan payah.

999999999 X 2 saya boleh bagi jawapannya kurang dari 10 saat...

ok murid murid, tutup buku semua. ambil pen dan salin ape yang saya tulis di papan putih ni...

999999999 X 2... mule mule kite tukar ke bentuk lazim. camne nk tukar? ok, cara die macam ni..
999999999 biarkan di atas, X tu turunkan kebawah ye.. pastu hujung X tu, taru 2 kat situ.. die akan jadi macam ni ye murid murid.

 ok, dah salin semua?

pastu selesaikan satu dulu.. 9 X 2 = berape tadi?

18. bagus. pandai.. ni mesti ayah yang jawab tadi orang laki kan? betul tak?

jawapan die 18.. ambil satu letak paling depan dan, dan 8 tu, letak paling belakang. lepas tu, kite kene potong satu sembilan kat ats tu. die akan jadi cegini k..

 dah selesai tu, kite kene bilang 9 yang masih tak dipotong tu.. semua tadi ada 9 kali sembilan.. lepas potong 1, akan tinggal 8 kali sembilan. tol tak.. 8 sembilan tu, korang sume ambil, masukkan kat tengah tengah antara 1 dan 8 tadi.. die akan jadi cegini..




nampak tak semua? haa, tulah japannya. kalau tak caye, boleh ambil kalkulator ke, sampoa ke, kira balik.. kalau salah, bagitau saya..

ada ape ape soalan lagi?

ok, nampaknye dah x soalan. class, setakat ni je dulu saya bagi tunjuk ajar.. saya dah nk balik ni..

kite jumpe lagi di masa akan datang. assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...