Tuesday

antara nyamuk, penampar dan ridsect

nyamuk.. oooo nyamuk....
korang sume mesti kenal ngan nyamukkan? tipu r kalau tak kenal.. anak sedare aku yang baru 14 hari kat atas muke bumi yang indah nipun dah kenal nyamuk.



hari ni aku tak nak story sal diri aku.. hari ni aku nk bagi ilmu kat korang sikit.. ilmu ni tak wajib pun untuk korang sume tahu.. sunatpun tidak. ni saje2 aku nk share ape yang aku tahu.. kurang kurang, korang pun tahu jugak ape yang aku tahu.. hari ni aku nk share ape yang aku tahu dan aku pernah bace tentang nyamuk.. da malas nk cite panjang panjang..



korang tahu tak yang nyamuk ni wujud sejak 100 juta tahun lalu.. mase tu aku x ag kat dunia ni.. aku rase korang pun takde jugak lagi.. atau korang dah ada mase tu? kalau ada, berape umur korang sekarang ni ea? nyamuk kat dunia ni ada 3000 spesies yang dikenal pasti. dia mempunyai kebolehan untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran dengan cepat. seperti yang korang sume tahu ( tapi, aku rase ada jugak yang tak tahu ni ) nyamuk banyak terdapat di kawasan tropika dan artik..

nyamuk pun cam manusia jugak.. ada laki dan perempuan.. tapi, disebabkan die binatang, yang lelaki kite panggil jantan, dan yang perempuan pulak kite panggil betina. nyamuk betina ni boleh hidup  sehingga seratu hari.. tapi kalau die hisap darah korang, mesti tak sampai 100 hari kan? sebab korang ni bukan sebarang orang.. sekali bagi penampar je, terus mati nyamuk tu.. tapi, korang jangan pulak bagi penampar kat rimau pulak.. nanti rimau tu ngap plak korang.

nyamuk jantan pulak pendek je jangka hayat die.. nyamuk jantan boleh hidup 10 hingga 20 hari jer.. ape ko tanye tadi? kalau nyamuk jantan tu hisap darah korang? jangan takut ngan nyamuk ni jantan ni.. sebab nyamuk jantan ni baik. die tak hisap darah.. tapi die hisap cecair tumbuhan dan buahan jer.. jadi, nyamuk ni takkan kene penampar korang punye r.

nyamuk betina boleh bertelur sebanyak 100 hingga 300 biji pada satu mase.. wah, patut r nyamuk x penah pupus walaupun kite spray die dengan ridsect. tu tak campur lagi yang makan penampar, yang mabuk terhidu ubat nyamuk fumakila, ridsect goodnight dan banyak lagi.. tapi, ape yang peliknye, nyamuk ni bile terkena ubat nyamuk ni, die tak macam kite, bile sakit, makan ubat, terus hilang sakit. nyamuk bile terkena ubat nyamuk, terus mati. nyamuk boleh bertelur 1000 hingga 3000 biji dalam jangka hayat die. banyak tu..








yang korang tido bunyi nyamuk nyyyeeeennnnnngggggg tu sebab, kibasan sayap nyamuk terlalu laju. di anggarkan 300 hingga 600 kali kibasan sesaat.. cuba kau bayangkan.. laju tu.. otromen taro pun takleh buat laju cegitu. korang ape lagikan. 30 sesaatpun tak dapat.

bagaimana nyamuk mencari mangse? aku suke dengan soalan ni.. sebab aku jawapannya.. kalau aku tak tahu, mesti aku tak suke.  nyamuk mempunyai penglihatan infra merah iaitu kebolehan mengesab haba dan juga melalui hembusan gas karbon dioksida.. jadi, kalau korang tak nak di ganggu nyamuk, bile korang bernafas, korang jangan hembus gas karbon dioksida. korang cube  hembus gas oksigen ke, gas monoksida ke, gas memasakpun boleh.

dah cukup ke info yang aku beri ni? kalau tak cukup lagi, korang cari sendiri r plak yer.. aku dah malas nk taip daa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...