Sunday

aktivi cuti

Selamat pagi malaysia. (aku taip post ni waktu pagi.. sebab tu aku wish selamat pagi)

selamam semalam aku tulis post cuti + ikan laga.. aktiviti aku time cuti akhir tahun.. tp, tu aktiviti time aku sekolah rendah dulu r.. hari ni kerajinan aku datang jap.. jd, aku ambil peluang nk sambung skit pasal aktiviti aku masa cuti sekolah... semalam aku dh story pasal ikan laga..hari ni aku nk  story sal aktiviti lain plak.. takkan sebulan aktiviti same je aku buat.. mesti bosan punye.. 

hari ni aku nk tulis pasal aktivitimeredah semak..

biasa pagi2 lagi (lbih kurang kol 10 pagi) aku dan kengkawan akan berkumpul.. tak ramai. cukup setakat 3 ke 4 orang je. aktiviti kali ni meredah semak yang jauh dari rumah aku.. tapi kt kampung aku jugak. hehe..

bagi yang tak kenal lastik,ni lah lastik.. haa, ni r senjata aku mase kt kampung.. hebatkan senjata ni.


dengan bekalan lastik sama batu (sebagai peluru lastik), kitorang pun mulelah cari port burung kat dalam semak yang tak berapa nk semak tu.. tapi tak boleh bising.. sebab takut burung dengar dan terbang. jumpe jer burung terus lastik..

pada satu hari tu, lastik punye lastik burung, "keletang" batu jatuh atas bumbung rumah orang... tak cukup tanah aku lari sebab tuan punya rumah tu bising memaki hamun kat kitorang... jauh sikit dari ruma tu, baru la kitorang gelak...

kitorang tak terus balik taw.. tp, kitorang sambung lagi aktiviti kitorang.. makin lame makin jauh kitorang jalan.. sampai rasa haus tekak ni.. kitorangpun rehatlah kt satu bangsal.. sape punye bangsal ntah.. tumpang takpe kot. hehe

kat bangsal tu plak, ada pokok kelapa.. aku dan kengkawan ape lagi, plan nk mencuri lah. salah sorang kawan aku ni, memang terror bab bab memanjat ni.. kalahkan beruk mat hussin (tuan punye beruk kat kampung aku). nasib baik lah dia ni sekolah,. kalau tak, susuah mat hussin nk cari maka.

balik pada cerita asal, habis satu tandan kelapa  mude kitorang kebas. kenyang erut aku dan kengkawan aku.. jangan plak korang tiru aksi ni ye..

agak letih dah hilang, kitorang sambunglah ekspedisi yang tanpa arah tujuan tu..

agak jauh kitorang jalan, tibe-tibe jer, jumpe kerbau.. salah sorang kawan aku ni nk tunjuk berani dengan kerbau yang bawa ank tu.. aku dh memang gerub dan bersedia untuk lari dah.. tetibe jer kerbau tu naik angin sebab kawan aku tu kacau anak kerbau.. tak cukup tanah kitorang kengkawan lari..  haha..

****************************************

agak penat kitorang jalan di bawah terik matahari, ad salah sorang kawan aku plak bagi ideal nk g mansi anak sungai yang ad berada agak jauh dari kampung aku.. kitorang pun set nk join...

kitorangpun terus jalan. kali ni ada tujuan daa.. tujuan kitorang ke anak sngai tu lah.. sampai je terus mandi.
agak lame dan dah rase sejuk + lapar, kitorang bersiap nk balik. tapi kitorang tak balik terus. tunggu seluar kitorang kering, baru kitorang gerak balik.

 sampai rumah jer, niat nk makan terus.. tapi terbantut sebab mak aku dah balik keje... die tanye aku mane aku pergi, dengan selambe aku jawab tak pergi mane2pun. dengan harapan dia tak tahu yang au pergi mandi anak sungai.

lastly mak aku ckp, ko pergi mandi alor (ank sungai) dengan sape? dah berape kali aku pesan, jangan mandi.. tapi degil. sampai mengaji pun tak pergi.. ko nk jadi ape.. 

hari ni aku dapat hadiah lagi.. tapi kali ni bukn tali pinggang. tak main r tali pinggang.. kali ni aku dapat getah paip kat ats belakang.. tapi sekali je.. sebab mak aku tak sempat nk pukul banyak kalai. sebab aku dah lari sambil nangis.. mlm tu aku tak boleh mkn nasik sebab kene denda.. 

lapar siot satu hari tak mkn.

pada muke aku. haha.. pergi lasti burung, burung tak dapat, aku plak yang dapat sakit.. hahaha.. korang sume jangan tiru taw.. nanti tak pasal pasal, korang dapat sakit.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...